مندفعات بدن
حرفه وطن

غذا پس از هضم های چهار گانه ، در هر هضم دارای یک سری فضولات است که باید به شکل کامل دفع شوند و شکل و شمایلی خاص دارند و بوسیله شاعده این مواد دفعی به صحت یا مرض بدن میتوان پی برد .

مندفعات بدن شامل:

عرق
نفث
بول
براز




"عرق"

عرق فضله هضم سوم و چهارم است كه از راه سوراخهاي (مسامات) پوست خارج ميشود.اخلا ط وقتي از كبد خارج ميشوند براي عبور از مجاري يا عروق باريك نياز به آب و صفرا دارند تا بتوانند از مجاري عبور كنند و به اندامها برسند. آب اخلاط را رقيق و روان ميكند. اگر اخلاط غليظ باشند نميتوانند از عروق عبور كنند. اين مايع رقيق و روان براي عبور از مجاري تنگ و باريك نياز به مادهاي دارد كه با تندي و تيزي خود سبب عبور آن بشود و آن صفرا است به عبارت ديگر صفرا سبب عبور اخلاط از مجاري ضيقه (باريك) ميشود. در اندامها بيشتر اين آب وارد دستگاهادراري ميشود و به صورت بول(ادرار) دفع ميشود. از آب باقيمانده مقداري بخار ميشود و از منافذ بدن خارج ميشود و مقداري هم با فضولات اندامها مخلوط ميشود و به صورت عرق بيرون ميآيد. اگر فضولات اندامها غليظتر باشند با اين آب تركيب ميشوند و به صورت چرك در سطح پوست ميماند كه بايد با حمام رفتن و کیسه کشیدن آنها را از سطح پوست پاك كرد. با اين وصف، عرق از وضعيت اخلاط بدن خبر ميدهد به عبارت ديگر عرق مخبر اخلاط است. به همين دليل هر كس خلط خاصي در بدنش زياد شود عرقش بو و خصوصيات آن خلط را دارد. لذا اطبا عقيده دارند كه عرق از وضعيت خون و چگونگي هضم و اوضاع فضولات اندامها خبر ميدهد. اگر همراه عرق حدت (تندي) و صفرا باشد، عرق حاد (تند) ميشود و در بعضي اعضاء مثل زير بغل اندكي جوش ايجاد ميشود (در اصطلاح عاميانه عرقسوز ميشود) و اگر اخلاط بدن عفونت داشته باشند عرق متعفن می شود و بوي گند عفونت ميدهد. و اگر حرارت بالا باشد عرق حار (گرم) و اگر در بدن برودت يا سردي باشد عرق سرد (بارد) است. 
اينك به بررسي خصوصيات عرق ميپردازيم:
1- زيادي عرق:
حكما براي زيادي عرق6 علت ذكر كرده اند:
‌أ. زيادي رطوبت بدن
‌ب. رقت رطوبات بدن
‌ج. گشادي مسام (سوراخهاي پوست)
‌د. زيادي قوت دافعه
‌ه. ضعف قوه ماسكه (قوه نگهدارنده)
‌و. گداختن اعضاء 
عرق طبيعي مفيد به حال بدن است و باعث صحت و سلامتي و اعتدال مزاج ميشود. به هر دليلي كه عرق زياد باشد سبب ضعف بدن و كاهش قوت ميشود. ولي زماني كه ماده زايدي (فضلهاي) در بدن باشد كه ايجاد مزاحمت و اختلال در بدن كند قوت دافعه بدن آن را دفع ميكند. كه اين حالت براي بدن سودمند بوده و سبب سلامتي ميشود.
چنانچه زيادي عرق همراه قوت دافعه باشد و بدن دچار امتلاء (زيادي اخلاط) باشد و بعد از تعريق نشاط و شادابي و سبكي ايجاد شود سودمند است. چه در حال مرض و چه در حال سلامت. 
اگر زيادي عرق به علت ضعف قوه ماسكه (نگهدارنده) باشد بسيار بد است. چون وظيفه قوه ماسكه نگهداري و حفظ رطوبات غريزي است كه بدن به آنها نياز دارد.
فرق زيادي عرق به علت قوت قوه دافعه و ضعف قوه ماسكه در اين است كه در حالت اول (قوي بودن قوت دافعه) بدن دچار امتلاء (زيادي فضولات و مواد زايد) است و زيادي تعريق سودمند است چه در حالت بيماري و چه در حال سلامت بخصوص اينگونه تعريق در روزهاي بحران (1)
بيماري كه سبب سبكي و آسودگي بيمار شود، بسيار سودمند است. ولي حالتي كه زيادي عرق به علت ضعف قوه ماسكه باشد بدن دچار امتلاء نيست. 
زماني كه فرد سالم است و زياد عرق ميكند و ظاهراً هيچ علت خاصي نداشته باشد نشانه آن است كه فرد غذا بيشتر از نياز خود و توان بدن خورده است. و اگر غذا زياد نخورده است نشانه آن است كه فضولات و مواد زايد در بدن تجمع پيدا كرده است، و بدن نياز به استفراغ (دفع مواد زايد) دارد.
به هر صورت در همه حالات بيماري، زيادي عرق نشانه زيادي خلط مزاحم است.
زيادي عرق سرد در ناحيه سر و گردن نشانه ضعف قوت حيواني است و علامت آن است كه در حوالي سر ماده خام زيادی وجود دارد و طبيعت بدن از دفع آن عاجز است. و بايد به بدن كمك كرد تا اين مواد زايد پخته و دفع شوند .
علل كمي عرق :
1- كمي رطوبت بدن
2- غلظت يا خامي مواد در بدن
3- بسته بودن مسامات پوست (سوراخهاي پوست)
4- ضعف قوت دافعه
كمي عرق در زماني كه بدن دچار امتلاء باشد علامت خوبي نيست به خصوص اگر همراه با ضعف قوه دافعه و غلظت اخلاط و مواد زايد بدن باشد.
عرق سرد در مواقع تب، علامت زيادي رطوبت خام است. و در بيماريهاي حاد علامت بدي است. چون در بيماريهاي حاد، فرصت كافي براي نضج رطوبات زياد نبوده است. ولي در بيماريهاي مزمن به دليل طول مدت، ماده رطوبي نضجيافته است.
به طور كلي در بيماريها، عرق گرم بهتر از عرق سرد است. و اميد بهبودي در عرق گرم بيشتر است. عرق غليظ نشانه غلظت ماده و طولاني شدن بيماري است. چون مدت زيادي لازم است تا چنين ماده غليظي نضج يابد. و عرق رقيق نشانه رقت ماده است.
علل تعريق طبيعي:
1- قوت دافعه
2- تحرك بدني در ورزش و كار
3- هواي گرم
4- 
علل تعريق غيرطبيعي:
1- تحليل اندامها
2- ضعف قوه ماسكه
3- ورزش قوي
4- زيادي گرما
5- بيماري سخت.در اين بيماريها عرق در روزهاي غيربحراني، زياد است.
لفظ غيرطبيعي بدين سبب است كه، اينگونه تعريق باعث كاهش رطوبت طبيعي بدن ميشود.
و عرقي كه در حالت امتلاء باشد هم غيرطبيعي است. چون اين نوع تعريق بدليل زيادي قوت دافعه نيست بلكه از عجز قوت است كه نميتواند آن مواد زايد را تحليل برده واز بين ببرد.
اندامي كه بيشتر عرق ميكند نشانه آن است كه يا مواد زايد در آن عضو بيشتر است و يا اين كه تحليل ماده بيماري در آن عضو بيشترصورت می گیرد.
وقتي ماده در همه بدن باشد عرق از همه بدن ميآيد و در اين حالت سردي عرق ناحيه سر و گردن و سينه نشانه بدحالي است. و نشانه آن است كه ماده بيماري هم زياد است و هم خام و طبيعت بدن از تحليل آن عاجز مانده است.
تدبير عرق كردن:
عرق يك ماده واجبالدفع است و بايد دفع شود چون فضله هضم سوم و چهارم است. طبيعيت بدن در اخلاط تصرف كرده و آن را رقيق نموده و تغييرداده است.واز سوراخهای پوست (مسام) دفع ميكند. بخار با برخورد با سردي هوا رطوبي ميشود و به ظاهر پوست ميبندد(می چسبد). و لذا بايد زود آن را پاك كرد كه غليظ نشود. زيرا اجتماع و غلظت آن در سوراخ پوست مانع ادرار عرق ميگردد (مانع جريان يافتن عرق ميشود) و در پوست حبس ميشود. و سبب سنگيني و احساس ملالت ميشود.و بايد به حمام رفت و با آب شستشو داد و عرق را به جريان انداخته، حفظ صحت نمود.
بهترين را به جريان انداختن عرق، حركت است. زيرا حركت مسخن (گرمكننده) و ملطف اخلاط و فضولات (رقيقكننده) و مبخر (بخاركننده) و مخرج آنها است (آنها را خارج ميكند). اين در صورتي است كه اخلاط رقيق باشند.
ولي اگر اخلاط غليظ باشند بايد به حمام بروند و در حمام مدتي مكث كنند وبا یک پارچه زبر(کیسه) سطح پوست را پاک کرد تا عرق به جريان افتد (حمام در طب سنتي بايد گرم باشد كه سبب تعريق شود. حمامهاي فعلي كه بيشتر يك دوش است و گرماي آنچناني ندارند كه سبب تعريق شوند زياد خاصيت درماني ندارند و ما باید از نظر معماری ساختمان حمامها را اصلاح کنیم تا خاصیت بهداشتی، در مانی پیدا کنند)..




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 29 فروردين 1392ساعت 9:27 توسط عیسی میرداروطن|



      قالب ساز آنلاین